FOTO,  INSPIRATION

Friday Inspiration (3) Eli Lotar, fotograful

E vineri din nou şi vă invit la un nou articol din seria Friday Inspiration. Dacă l-aţi ratat pe cel de săptămâna trecută, puteâi să îl vedeţi aici.
Astăzi m-am hotărât să vă spun povestea lui Eli Rotar, primul fiu ilegitim al lui Tudor Arghezi. Eli, pe numele său întreg Eliazar Lotar Teodorescu, se naşte la 30 ianuarie 1905, fiind rodul relaţiei lui Tudor Arghezi cu profesoara Constanţa Zissu.
Deoarece Constanţa Zissu a fost nevoită să îşi ascundă sarcina, micul Eli a crescut la Paris alături de o doică. Tatăl său a renunţat atunci la viaţa monahală, mutându-se la Paris să aibă grijă de băiatul său. După scurt timp cei doi s-au mutat la Freiburg (Fribourg), iar apoi la Geneva. După 5 ani au revenit în ţară, urmând ca în 1924, la doar 19 ani Eli să se mute la Paris.
Germaine-Krull-woman-in-gloves-1935
Germaine Krull, fotografiată de Eli Lotar
Sursa fotohttp://reallifeiselsewhere.blogspot.ro
Aici o cunoaşte pe Germaine Louise Krull, membră a grupului de femei libere de convenţii care practicau fotografia. Deşi căsătorită cu Joris Ivenz, un regizor olandez, Germaine, atunci în vârstă de 30 de ani, şi Eli, 20 de ani, au o relaţie de mai mulţi ani, timp în care Eli face cunoştiinţă cu aparatul de fotografiat. Împreună cu Germaine Krull şi Andre Kertesz el participă la numeroase expoziţii de fotografie din acea vreme.

 

tumblr_mhqwacdhtu1qd5zk2o1_500
Madrid, 1937
Mai târziu Eli se dedică şi celei de-a şaptea arte, colaborând cu nume mari al artei pariziene ale vremii cum ar fi regizorii Rene Clair, Luis Bunuel, Jean Renoir, scriitorii Jean Cocteau, Malraux, Gide sau Colette, dar şi cu Dali sau Giacometti, pentru care a şi pozat. Unul din filmele sale, Aubervilliers, a fost selecţionat la festivalul de la Cannes din 1946.
Shooting the film A Day in the Country by Jean Renoir, 1936
Sursa foto: tumblr
În ceea ce priveşte fotografia, Eli a devenit celebru publicând în revistele Jazz, Variétés sau Bifur, însă cea mai cunoscută serie a sa este cea publicată în 1929 despre abatoarele pariziene.

 

Abattoir (Slaughterhouse) by Eli Lotar, 1929 in Documents, No. 6, 1929

Fotografiile sale intră în atenţia lui Georges Bataille, menţionând faptul că Eli Lotar a trecut peste un subiect tabu al violenţei, prezentând cât de mult s-a mecanizat activitatea violentă a abatoarelor. (sursa)

 

Abbatoir
Eli Lotar- Aux abattoirs de La Villette, 1929
Sursa foto: Tumblr
Întotdeauna îmi face plăcere că au fost, sunt şi vor fi români valoroşi care au dat un renume ţării noastre. Eli Lotar, cu toate că a fost cetăţean francez începând din 1926, are un loc important în istoria artei şi a fotografiei din Franţa interbelică. El a practicat fotografia documentară, reuşind să îşi facă un renume prin seria de fotografii despre abatoare, şocând opinia publică prin violenţa imaginilor sale.

(Re)Surse:
http://www.eroiiromanieichic.ro/?p=4917
http://ro.wikipedia.org/wiki/Tudor_Arghezi
http://www.claudiuval.net/2011/04/eli-lotar-fiul-interzis-al-lui-tudor.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Eli_Lotar
http://onesurrealistaday.com/post/1529771691/abattoir
http://chanceofrain.com/2010/06/interim-phantom/
http://www.howtodothingsbytheory.info/2010/06/06/illegal_cinema-3-aubervilliers-eli-lotar-1945/
http://www.luminous-lint.com/app/photographer/Germaine__Krull/A/
http://books.google.ro/books?id=5UXi5cyhSMsC&pg=PA24&dq=Eli+Lotar&hl=en&sa=X&ei=TkEDUsPhKoen4gTDsoCwDw&ved=0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q=Eli%20Lotar&f=false

Ti-a placut? Distribuie-l!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.